Ярлыки

четверг, 26 января 2017 г.

František Křižík - Český Edison


Český Edison - přezdívka technika, vynálezce a průmyslníka František Křižík, a ne proto, že se narodil ve stejném roce 1847, legendární americký fyzik. František Křižík stal zakladatelem českého elektrotechnického průmyslu, otec myšlenky elektofikace Česká republika a autorem mnoha vynálezů a patentů v oblasti mechaniky, elektřiny a železniční dopravy. Jeho nejslavnější vynález - speciální světelná fontána stříká vodu do rytmu hudby, obdivovat lidé z Prahy až do dnešních dnů.
Křižík se narodil v obyčejné rodině ševce a byl první, aby se stal pekař. Nicméně, on brzy ztratil otce a byl nucen se učit na vlastní náklady. Načerno kopírování hudby. Vstoupil do německého skutečnou vysokou školu v muž Země, ale v první třídě klesl v německém jazyce.
Musím říct, že je to dokonce spokojen s ním, aby se otevřela cesta pro vstup do české školy v Panské ulici k němu. Křižík on nezvažoval sám model studentem. Dokonce ani prošel Abitur, a ve škole byl přijat v roce 1866, rok jako student mimořádné.
Největší vliv na Křižíka měl práci na železnici. On nejprve začal pracovat na továrně telegrafní Kaufmana.On opraveného telegramy. Zároveň se stal vynálezcem. Jeho první vynález - elektrický semafor s dálkovým ovládáním. V roce 1878, rok on vyvinul zamykací jednotku, která zabraňuje vlak kolize. Na pařížské světové výstavě Křižík seznámil s ruským vynálezce elektrické instalace Yablochkov. Vynalezl diferenciální obloukovou lampu, která jako exponát, které mají být představena veřejnosti v roce 1881, rok na výstavě v Paříži. Tam čekal na vítězství. Jeho lampa získal zlatou medaili mezi takovými zařízeními padesát. Ještě ocenil dostává Edison. Patent Křižíka zájem v řadě evropských společností. Křižík si vyhrazuje právo na patent pro české země, právo prodávat do jiných zemí. Nicméně, musel prosit firmy Siemens, který ho žaluje. Soud však odůvodňují.
V 1884 roce s peněz získaných z prodeje patentových práv, Křižík otevírá v blízkosti Karlin[1] jeho továrnu. Podílí se na soutěži o pokrytí obnoveného Národního divadla. Nicméně, podmínky hospodářské soutěže přiměla jej, aby odmítnout účast v něm. Skutečnost, že mu bylo umožněno dát jen jeho příjmení, ale vynález patřilo Edisonu při provádění německého Brückner. Nicméně i přes toto Křižík po dobu 30 let sledoval první osvětlení české scény. V 1891 roce první elektrická tramvaj začala chodit do Prahy. Křižíku ve vlastnictví pozemků, na tramvajové trati na Letné v Praze výstavní plochy.
Působil v elektrickém výkonu 130. První název ulice Žižka v roce 1889. Křižík konstruovány jako tři vozy na elektrické bázi. Jeho elektrické šel na silnici Praha - Zbraslav, a v roce 1903 na trati Behyne - Tábor. Počátku 20. století přineslo Křižíku řadu finančních problémů, musí splácet úvěr na pražské Kredit Bank. V roce 1917 se jeho továrna přešla do majetku banky. Křižík zemřel Stádlec u Prahy a je pohřben na hřbitově na Vyšehradě dne 22. ledna 1941.




[1] PYTLÍK, R . Neznámé o známých z Letné a Holešovic. Praha: Emporius, 2008. Str. 138

Комментариев нет:

Отправить комментарий